De noodzaak van visuele content

Fotografie

Stel je voor dat je met 50 km/u aan het rijden bent in je auto en je ziet deze tekst staan: Gesloten voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen.

Of je ziet dit verkeersbord:

Gesloten voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen

Welke informatie blijft beter hangen denk je?

Tegenwoordig krijgen wij zoveel informatie te verwerken op een dag dat onze hersenen al deze informatie eigenlijk niet meer kunnen verwerken. Uit onderzoek is gebleken dat mensen maar acht seconden de focus hebben om te beoordelen of de content interessant genoeg voor ze is om te lezen. Daarom is het belang van goede visuele content erg belangrijk, want in die acht seconden moet jij dus je (potentiële) klant omver blazen.

Venngage deed onderzoek bij 200 content marketeers over hoe zij visuele content in hebben gezet in 2019 en hoe zij dit in 2020 zullen inzetten. Een paar resultaten vielen hierin op.

Stockfoto’s

40% van de ondervraagden maakt gebruik van stockfoto’s. Een stockfoto is een foto die je mag gebruiken tegen een vergoeding. 40%!? Dat is veel! Als personal brand, bedrijf of zzp’er wil jij toch bijzonder en uniek zijn? Maar een stockfoto kan iedereen van het internet afhalen! Dus als jouw concurrent toevallig dezelfde foto op zijn website of social media gebruikt, val jij dan nog op? En waarom zou een klant dan specifiek naar jou toe moeten komen?

Problemen bij het creëeren van visuele content

43% van de ondervraagden had de meeste problemen met het continue creëeren van visuele content. Dat begrijp ik wel, want om zichtbaar te zijn op social media moet je regelmatig posten. Maar soms heb je gewoon geen inspiratie, of ben je veel te druk met andere dingen van je (lange) to do-list. De drempel om ook nog een pakkende foto te maken wordt al snel te hoog.

Platforms

62% van de ondervraagden gebruikt visuele content voor blogs of landingspagina’s op hun website. Maar nog eens 49% gebruikt dit voor Facebook, 47% voor Instagram, 43% voor offline marketingdoeleinden en 42% voor LinkedIn. Visuele content heeft dus een groot aandeel op verschillende sociale media.

Frequentie

39% van de ondervraagden publiceert 2 tot 5 keer per week visuele content. Hoe vaak post jij iets op social media? En op welk moment? Als je te vaak iets post kan dit op spam lijken, maar bij te weinig posts, bereik je je doelgroep niet. Per social medium is het perfecte aantal posts per dag of week verschillend.

 

Leuke weetjes…. maar wat nu?

Maak jij ook gebruik van stockfoto’s? Vind jij het ook lastig om continue weer iets nieuws te posten? En hoe vaak moet je dit dan doen? En op welke online platforms? Ik kan je hierbij helpen door een verzameling foto’s te maken waardoor je voldoende content hebt voor het hele jaar. En als je om de dag iets post, zelfs voor twee jaar. Stockfoto’s (die iedereen heeft en jou dus niet persé uniek of bijzonder maken) zijn hierdoor verleden tijd. Door samen mét jou jouw verhaal op unieke wijze in beeld te vertellen met foto’s van jou, jouw bedrijf, collega’s, merk en business, val je positief op, worden jouw volgers constant geprikkeld en zie je jouw bedrijf groeien.