Vergroot je online zichtbaarheid

Hoe zit het met jouw online zichtbaarheid? Post jij regelmatig iets op social media? En wat is regelmatig? Dat kan twee keer per maand zijn, maar dit zal weinig doen voor jouw online zichtbaarheid. Jouw volgers willen jou zien. Vaak! Lees onze 6 tips waardoor je interessant wordt en blijft voor jouw volgers.

 

1. De Reality TV-factor

Train jezelf in de Reality TV-factor! Zorg voor authenticiteit en persoonlijke verhalen. Mensen in reality tv programma’s komen authentiek en mensenlijk op ons over. In tegenstelling tot de Hollywood acteurs in blockbuster films die daarin soms bovenmenselijke krachten hebben. Het is een niveau wat wij onmogelijk kunnen bereiken en ons dus niet mee kunnen identificeren. Maar die mensen in reality shows zijn net zo menselijk als jij en ik, of zoals het meisje verderop in de straat die misschien een nare jeugd heeft had en nu een zangcarrière nastreeft. Het zijn die mensen die met dezelfde uitdagingen worstelen zoals jij en ik.

365 dagen shoot - Alva Businessfotografie-13

 

2. Deel je verhaal

Vertel jouw achtergrondverhaal en leg uit waarom jij doet wat je doet. In welke valkuilen ben je gelopen, wat waren jouw uitdagingen, hoe ben je op het punt gekomen waar je nu bent en waar wil je naartoe?

Als je een influencer bent met een ‘personal brand’ dan is jouw achtergrondverhaal persoonlijk. Als je Social media gebruikt voor jouw bedrijf, vertel dan de achtergrond van het verhaal hoe je aan jouw idee kwam. Een goede authentieke uitleg hiervan geeft jouw doelgroep direct inzage in waarom jouw bedrijf doet wat het doet.

Mijn verhaal

Voordat ik professioneel fotograaf werd heb ik verschillende rollen in loondienst van creatieve bureaus binnen de sales vervuld. Ik deed iets wat mij geen energie gaf, op de automatische piloot naar mijn werk en weer naar huis. Tot het moment mijn vrouw tegen mij zei: waar ben jij mee bezig? Ondanks dat mijn vrouw zwanger was van onze eerste heb ik toch mijn baan opgezegd en heb ik gezocht naar de kern van mijn interesses. Best een spannend moment om het roer om te gooien. Maar de fotograaf in mij werd wakker, ik kreeg vleugels en de rest is geschiedenis. Maar dat gebeurde dus na vele banen (en jaren) in een rol die eigenlijk niet bij mij paste. Mijn succes en geluk is me niet komen aanwaaien, maar dat het tijd en moeite heeft gekost om tot dat punt te komen maakt het verhaal achter het merk van mijn bedrijf authentiek.

Als jij jouw echte verhaal vertelt zal jouw publiek meer tijd in jou en jouw merk willen investeren. Ze zullen blijven komen kijken en ook willen zien dat je succes hebt.

 

3. Bouw een community

Social media gebruikers vinden het fijn dat ze het gevoel hebben dat ze bij een groep horen. Facebook groepen doen het niet voor niks heel goed. Als je een sterke community opbouwt kun je direct communiceren met al jouw groepsleden. Hoe sterker de community, hoe meer onderwerpen uit de groep worden ingebracht. Op dat moment onderhoudt de community zichzelf, worden vragen gesteld en beantwoord door andere leden binnen de Facebook groep en dat alles rondom jouw merk! Jouw naamsbekendheid en online zichtbaarheid zal hier zeker door vergroot worden.

Veel influencers en ondernemers nodigen hun klanten uit om bij hun Facebook groep aan te sluiten. Maar je kunt ook een Facebook groep aanmaken als je start en jouw huidige volgers uitnodigen om deel uit te maken van jouw groep door ze bijvoorbeeld exclusieve content te bieden als ze eenmaal aangesloten zijn.

 

4. Ga het dialoog aan

Om met jouw publiek in contact te komen moet je ruimte creëren voor een dialoog.

Even snel iets posten op Instagram en dan weer iets anders doen is niet ingewikkeld. Dat zal je echter niet helpen om met jouw volgers op een zinvolle manier in contact te komen. Je zult op alle reacties moeten reageren en het liefst zo betrokken mogelijk. Vooral in het begin is dat erg belangrijk als je net een paar 100 volgers hebt. Alle sociale platforms werken in principe hetzelfde, ze willen betrokkenheid van zoveel mogelijk mensen; engagement. Hoe meer content jij post waarmee je engagement aanwakkert, hoe meer je beloond zult worden door die platforms en vaker getoond zult worden in de feeds van anderen.

Door het openen van een dialoog help je eigenlijk die sociale platforms aan een positieve ervaring. Niet alleen zal dat platform jou interessant vinden, jouw volgers ook. Als je met jouw volgers in gesprek gaat voelen ze zich gewaardeerd en gezien.

Loopt het aantal volgers tot enkele 1000en op, dan wordt het steeds lastiger om iedereen aandacht te geven. Neem toch altijd de moeite om op een aantal reacties persoonlijk te reageren. Met deze oplopende aantallen kun je alle reacties en berichten onmogelijk bijhouden, maar je kunt toch iets doen.

 

365 dagen shoot - Alva Businessfotografie-28

 

5. Geplande engagement

Vertel jouw volgers wanneer je iets nieuws of nieuwe content gaat delen. Laat ze dan weten dat jij 30 minuten nadat je het nieuws of die content gepost hebt online zal zijn om vragen te beantwoorden. Deze strategie werkt altijd om de volgende redenen:

  • Het geeft jouw doelgroep een reden om jou te volgen of aan te melden voor jouw platform wat goed is voor jouw online zichtbaarheid. Op YouTube laat je ze op het belletje-icoon drukken, op Instagram vraag je ze om bericht meldingen in te schakelen. Zij krijgen dan direct een melding als jij gepost hebt en je kunt direct met ze in gesprek gaan.
  • Het zorgt voor direct engagement na jouw post. Op bijna alle Social media kanalen is het eerste uur nadat je gepost hebt bepalend hoe succesvol die is. Hoe meer engagement, hoe meer hij getoond zal worden in de feeds van anderen.

 

6. Laat Behind The Scenes zien

Jouw weg naar succes is het leukste om te laten zien.

Alle volgers die je hebt vergaard zijn dat niet voor niks, op een gegeven moment heb je hun interesse gewekt om jou te volgen. Wat jou dagelijks bezighoudt om jouw doelen te halen is dus minstens zo interessant. Onthou dus dat je met wat creativiteit en het vastleggen van jouw dagelijkse leven op Social media altijd goed scoort.

Vertel wat je aan het doen bent, waarom je dat doet en wat je daarna gaat doen. Laat jouw leven zien rondom jouw werk. Op die manier ben je gelijk authentiek en creëer je zinvolle connecties met jouw doelgroep.

 

Instafoto's